Vecka 1 - Ta vara på det du har

 IKEA valde att hjälpa oss på punkterna - återanvända, hälsa och plastbantning. Så när de kom hem till oss i slutet på mars så öste de över massa glasmatlådor, växter och kryddor och hjälpte oss att göra om en gammal säng till en soffa i uterummet.
 
 
Nu har alltså vecka 1 av projektet flugit förbi och jag känner att jag måste ta och uppdatera er lite.
Vi deltagare kommer att få miljövänliga utmaningar inför varje vecka och veckan som varit hade temat "Ta vara på det du har". Lite svårt att varje dag försöka återanvända något men jag har några projekt som jag vill få klart innan sommaren.
 
Detta har vi gjort i helgen. Kanske inte under begreppet "Återanvända" men ändå något som har fyllt oss med energi. Jag var nära på att kapa svartvinbärsbuskarna helt då de var galet bevuxna men jag höll mig och jag hoppas att de överlever och kan ge bär framöver (förmodligen inte i sommar). Vi ansade också två stora syrenbuskar och träden som ni ser på bilden. Väldigt husligt av oss!
 
Här är Allies lekstuga som vi också ska försöka ta tag i vår/sommar. Möbeln till höger lämnade de tidigare ägarna kvar och jag tänkte att jag skulle göra om det till ett kök - ordna en diskho, svarta spisplattor, kakeldekor och lite sånt. 
Har dessutom en docksäng som vi ska ta och spraya i en annan färg.
 
Detta bord ska vi ta och fräscha upp, det är ju rätt snyggt som det är men benet är rätt slitet så jag vill nog spraymåla det i någon färg. Har dock inte bestämt vilken än.
 
Och här har vi vårt nya köksbord! Längtar tills vi får dit skivan som är från ett trägolv.
 
Nästa vecka går vi in i utmaning 2 - Sänk innertempen.
Vi ska sänka temperaturen med 1 grad vilket resulterar i att vi gör av med 5 % mindre energi per grad. 
Vi har ju fått en energimätare (som för övrigt kommer att bli vårt fall) och på den ser vi vad allt drar. Vattenkokaren är t.ex. en riktig energibov så det kan man vara försiktig med. Samma med duschningen, att stänga av emellan, inte handdiska i onödan (hellre fylla diskmaskinen om man har en sådan) och att vädra eller ta bort endast fläcken istället för att tvätta för ofta i onödan.
 
Nu går vi ju ändå mot varmare väder så passa på att sänka redan nu och på med innetofflor och en kofta/filt!
 
Och få massa andra bra tips här ---> 10 snabba energispartips
 
 
Till något helt annat.. kommer ni ihåg mitt första experiment med karln? Eller ja, det var väl en uthängning också men jag har i alla fall en ny sådan på G. Inte lika smaskig som denna men ändå något som jag måste vänta ut och se. Då karln läser denna blogg så kan jag tyvärr inte utveckla mig mer än så här.
To be continued!
 
Frid
 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Kanske kopparspray på bordsbenet?

2016-04-18 @ 12:41:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback