Hållbara ihop

Vi har blivit en av de fem familjer/personer i Sundsvall som ska få vara med i IKEA's projekt Hållbara ihop som pågår nu under våren.
Det är ett projekt där IKEA vill ta sitt ansvar i den stora miljöfrågan som verkligen är på tapeten idag och de har helt enkelt förstått att de kan hjälpa till genom att få oss kunder att göra mer medvetna val.
 
Vi kommer att få experthjälp i att skapa ett mer hållbart liv. IKEA kommer att förse oss med smarta lösningar i hemmet och vi kommer även att få besök från kommunens klimat- och energirådgivare som ska ge oss massa bra spartips när det gäller värme, vatten och el.
 
Så varför inte skriva om det här också? Så kan ni som har hittat hit till bloggen också ta del av detta projekt.
 
På onsdag kommer de hit på det första hembesöket. Vet inte riktigt vad jag ska vänta mig men har fått svara på en del frågor innan, så det ska bli väldigt spännande.
Bara genom att svara på dessa frågor så har jag börjat gnälla på karln att han spolar vattnet för länge och har också fått skämmas för att vi i princip endast har glödlampor som har noll hållbarhet jämfört med t.ex. LED-lampor..
Alltså har detta redan börjat påverka mig.
 
 
Innan projektet:
Vad tänker du om hållbarhet idag?
Jag är nog en sådan person som har lätt att inspireras av andra och hänger gärna på bra "trender" inom hälsa, kost, träning och miljö. Den här frågan känns också viktigare nu när vi har fått barn. Jag vill att de ska tycka att hållbarhet är en självklarhet och inte en sak som man måste anstränga sig för att få till. Hållbarhet innefattar ju rätt mycket - hållbar utveckling, hållbar konsumtion, hållbart samhälle..
Och hänger man med i miljödebatten så vet vi ju att vi tar ut för mycket resurser från vår planet idag och att något måste göras nu, om än lite försent ändå.
 
Hur lever du idag?
Jag gillar tänket att ta vara på det man har, och det gäller väl egentligen allt - kläder, mat, vatten, värme.. Sen fuskar jag ibland och kastar kläder fast jag kanske hade kunnat fått bort fläcken, har duschen på lite för länge för att det helt enkelt är skönt och handdiskar kanske i onödan.
Något jag inte ruckar på är väl sortering av sopor, mat, glas, metall osv. Och jag gillar inte att slänga mat.
Jag är nog rätt medveten men man kan alltid bli bättre och speciellt nu när man har blivit husägare.
 
Vilka förväntningar har du på projektet och på dig själv?
Jag hoppas att projektet ska ge några "aha-upplevelser" och att även min sambo ska tycka att det är viktigt. Jag är redan städ- och hälsohitler hemma och jag känner att han ser mer och mer frånvarande ut när jag försöker frälsa in honom i mina intressen :)
Förväntningarna på mig själv är att jag ska hålla detta livet ut och att det inte bara blir nu under projektet. Och att jag ska inspirera vänner och familj att göra små ändringar som betyder något i det stora hela.
 
Så ni kommer att få följa med på vår lilla resa nu.. men var inte oroliga, uthängningarna av karln kommer att fortsätta. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback