El picturos

Så heter det inte egentligen.

Har precis blivit klar med storstädningen. Förutom att jag ska sortera karlns garderob snart då. Och försöka få bort kattbajsfläcken på en av dem stora kuddarna. Mys.

Jag har alltså:
- Torkat överallt
- Tvättat (ÅÅÅÅHÅ kolla lite längre ner sen. Har testat något nytt! Linda blir nog mest exalterad kan jag tro)
- Dammsugit och rollat bort katthår
- Moppat (nästan fått bort kattspya-fläcken under sängen. Woohoo)
- Skurat.. dörren. Har snart i ett halvår försökt fått bort alla vita färgfläckar som karln har lyckats smeta ut överallt. (hmm..det där lät inte bra, nu så där i efterhand).
Har dock inte lyckats fått bort dem, någon som har tips på hur jag kan göra?

Hade lite finbesök så där mitt emellan allt också, Saga. Eller ja, Anna och Stoffe var här också men det är ju Saga som räknas.

Här är den gooooda parfait jag har gjort.

Recept:

Ingredienser:

3 äggulor
3 msk florsocker
15 bitar After Eights
3 msk vatten
3 dl vispgrädde

Gör så här:

Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt. 2.
Värm vattnet och smält chokladbitarna i det under kraftig omrörning. 3.
Vispa grädden och blanda den i smeten.
Frys glassblandningen i en form 4 – 5 timmar.
Serveras med färska hallon eller hallonsås.



Kolla kolla, vad jag har köpt. Det var det här som jag menade med tvättningen.

Tvättnötter! Jag har skrivit om dem i bloggen förut, nu var det dags att testa!

Tvättnötter Såpnötter
Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
Sköljmedel är inte nödvändigt.
Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
Resterna kan komposteras.

Tvätt i maskin:
Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du behöver inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel såsom bikarbonat, c:a 1 tsk per maskin.

Håller på och tvättar med dem just nu, återkommer med ett utlåtande.
Förutom tvättnötter så beställde jag också;

Jag är lite orolig att någon ska äta upp den. Luktar sjukt gott. En tvål är det alltså.


Perfekt för torra händer, munsår och sår.




Matstafetten - bilder!



Nästan varenda kort på karln så ser han ut sådär. Uttråkad?


Hade bara bilder från när alla samlades på stadshuset, inget från de olika rätterna tyvärr. Det är ju sådan hets då!

frid

Kommentarer
Postat av: Li

AAAH, tvättnötter!! Måste prova, var köper man dom och vad kostar det?

2010-10-15 @ 09:05:45
Postat av: Bigsister Mama

Tror dom kostade 70kr för en påse, vet dock inte vart man köper dom:-)

2010-10-15 @ 09:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback